Supermarktketen Jumbo lijkt in navolging van Albert Heijn ook de prijzen te verlagen. Het bedrijf laat weten dat het vrijdagochtend met een reclamecampagne begint om de consumenten te wijzen op prijsverlagingen.
Albert Heijn verlaagde afgelopen maandag de prijzen van ongeveer 1000 artikelen. Onder meer thee, koffie, kattenvoer en mariakaakjes zijn goedkoper geworden. Het gaat vooral om A-merken, maar in sommige gevallen zijn de prijzen van het huismerk mee gedaald.
Sommige producten zijn tot 20 procent goedkoper. Het gaat volgens Albert Heijn om een structurele prijsverlaging en niet om een kortingsactie.
Jumbo zegt dat het prijsverlagingen bij andere supermarkten nauwlettend in de gaten houdt. Volgens de supermarktketen zijn daardoor deze week al verschillende producten in prijs gedaald. Klanten die een product elders vinden die blijvend goedkoper is, krijgen dat product gratis mee, waarna de prijs aan wordt gepast.
Aanval op Lidl
Albert Heijn neemt met de prijsverlagingen vooral discountsupermarkt Lidl onder vuur. Lidl heeft in een jaar tijd ongeveer 360.000 huishoudens als klant erbij gekregen, weet Joop Holla van marktonderzoekbureau GfK. “Die komen vaak uit de harde kern van trouwe klanten van Albert Heijn”, zo zei Holla in het Algemeen Dagblad.
Eind 2003 kondigde Albert Heijn ook een grote prijsverlaging aan. Die prijzenoorlog kostte supermarkten veel geld. Bovendien liepen de ketens imagoschade op toen ze hun prijzen weer opschroefden. Destijds was het ook Albert Heijn die de prijzenoorlog in gang zette, omdat de keten te duur was geworden in vergelijking met de andere ketens.
Gat tussen Albert Heijn en de rest
Analisten van de Rabobank denken dat het nu zo’n vaart niet zal lopen met de prijzenoorlog. Volgens hen is het gat tussen de prijzen van Albert Heijn en de andere supermarkten lang niet zo groot als begin deze eeuw.
Ook Albert Heijn meent dat de situatie deze keer anders is. "Dit verandert niets aan onze positie in de markt. Qua prijzen zitten we in het midden en blijven we in het midden zitten. Daarom denken we dat dit de markt niet in beweging zal brengen."
Z24 volgt de komende weken en maanden de prijzenoorlog op de voet. Blijft het bij een schot voor de boeg van Albert Heijn, of mengen ook andere ketens zich in de strijd. Zijn jouw de afgelopen tijd zaken opgevallen met betrekking tot het prijsbeleid van jouw supermarkt? Mail je opmerkingen naar [email protected]
Bron: Z24/ANP
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl